
Асоциация за история и бъдеще на българската авиация – АИББА

Асоциация за история и бъдеще на
българската авиация – АИББА
За нас
За нас
АИББА е сдружение с нестопанска цел с наименование ”Асоциация за история и бъдеще на българската авиация – АИББА”, с ЕИК: 207192345 и адрес за кореспонденция – E mail: aibbabg@gmail.com
Набирателна сметка
Сметката е в български лева, но могат да се внасят и средства във всякакви валути – има автоматично превалутиране.
Всички дарители, ще бъдат изписани на специално място, видимо от всички посетители.
Цели
Нашият девиз е: НИЕ ДЕЙСТВАМЕ.
Основни цели на Сдружението са:
1. Изграждането на реплика/копие на самолета Месершмит-109 Г-2 (Messerschmitt Bf-109 G-2), с който е загинал поручик Димитър Списаревски, в мащаб 1:1, с размери 10 м на 9 м на 3,2 м.
Всеки запитан българин, би предложил Самолетът да се подари на Националния Военноисторически музей(НВИМ). Или на Националния исторически музей(НИМ) до резиденцията Бояна. Отговорът обаче, на тези вековни институции е потресаващ! В официалните писма получени от тях, пише:
1. Според НВИМ – “…репликата на самолета на Списаревски е КОМЕРСИАЛНА ВЕЩ С ТЪРГОВСКИ ХАРАКТЕР(!!!!) и законът ни забранява да я приемем.” Значи – “Трабантът” на Соломон Паси – МОЖЕ, но Самолетът на Списаревски – НЕ МОЖЕ!
2. Според НИМ – НЯМАТ СВОБОДНО МЯСТО, КЪДЕТО ДА ИЗЛОЖАТ ЕКСПОНАТА!!! При наличен 20 дка двор(!!!!), За щурмови вертолет Ми-24 има място, а за Самолета на героя Димитър Списаревски – МЯСТО НЯМА! Това е положението.
Но ние не се предаваме и продължаваме да водим преговори с Министерството на отбраната и когато Самолетът е готов, тайно се надяваме всички бюрократични спънки да бъдат преодолени.
Изпълнител на проекта “Самолетът на Списаревски” е българска фирма , която има над 20 годишен опит в изработката на реплики на самолети, включително и на летящи такива, управлявани от пилот. Самолетът ще бъде изработен с дървен скелет от над 250 детайла и обшит с алуминиева ламарина. В кокпита ще има лост за управление на самолета, педали, ръчка за управление на двигателя и приборно табло, копие на оригинала.
Към момента са събрани над 45 000 лв. АИББА има подписан договор за изработка на самолета и внесените вноски към производителя са над 35 000 лв. За изпълнението на целия проект, остава да се съберат около 20 000 лв. Очакваме завършването на проекта в началото на юни 2025 г.
2. Монтиране на паметна плоча в сградата в град Божурище, където героите Димитър Списаревски и Георги Кюмюрджиев са провели последната си нощ – ИЗПЪЛНЕНО. На откриването присъства командващият българските ВВС – генерал майор Петров. Имаше поздравителен адрес от президента Румен Радев. Почетен караул от Гвардейската рота отдаде чест.
3. Поддръжка и облагородяване на Лобното място на капитан Димитър Списаревски и маршрутите към него, намиращо се в местността “Стражарски дол”, на два километра северно от село Долни Пасарел, област София. ИЗПЪЛНЕНИЕ: Боядисани камъни в националните цветове, около паметната плоча. Монтирани 10 указателни стрелки по двта маршрута към Лобното място – през въжения мост на яз. Пасарел и през с. Д. Пасарел. Монтирани две нови информационни табла.
В ПРЕГОВОРИ с общината за ремонт на пътя, така, че да може да се стига до Лобното място с лек автомобил.
4. На 01.10.2024 г. внесохме преписка до министъра на отбраната и до президента на Република България, за награждаването посмъртно с орден „За храброст“ – на забравения герой Георги Кюмюрджиев, който във втория си въздушен бой сваля командира на звено изтребители лейтенант Тинкър, който има 42(!) бойни полета. За съжаление в следващите минути Кюмюрджиев загива в неравен бой с 6 изтребителя, от огъня на друг американец.
5. Изграждане на паметник на капитан Димитър Списаревски и паметна плоча на генерал Стоян Стоянов и разполагането им в градинката на бул. „Цар Освободител“ между Народното събрание и Софийския университет „Св. Климент Охридски“ или друго подходящо място, предложено от Столична община. Оформяне на проектна документация и нейното узаконяване. ПРОВЕЖДАНЕ на Национален конкурс с международно участие за проекта на паметника без ограничения, от жури с членове от Националната художествена галерия (НХГ), Съюза на българските художници (СБХ), Съюза на архитектите в България (САБ) и Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), за намиране на достоен изпълнител на проектите.
5. Поддръжка и облагородяване на паметниците и урните на летците и парашутистите в района на Централните софийски гробища.
6. Осъществяване на всякакъв вид дейности и мероприятия свързани с развитието на българската авиация, включително и създаването на аероклуб, в който безплатно да се обучават младежи и девойки да пилотират безмоторни и моторни самолети.
Всъщност – Както беше преди 50 години…
© 2022– Асоциация за история и бъдеще на българската авиация – АИББА